Kod | M-IST-ST2 |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Mechatroniki i Budowy Maszyn |
Kierunek studiów | Inżynieria Środków Transportu |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Drugiego stopnia |
Języki wykładowe | polski |
Czas trwania | 1,5 roku (3 semestry) |
Adres komisji rekrutacyjnej | aleja Tysiąclecia Państwa Polskiego 7, budynek B 25-314 Kielce |
Godziny otwarcia sekretariatu | poniedziałek 11.00-14.00 wtorek 11.00-14.00 środa nieczynny czwartek 11.00-14.00 piątek 11.00-14.00 w dniach zjazdów: 15.00 – 17.00 sobota / w dniach zjazdów: 8.30 – 11.30 |
Adres WWW | https://wmibm.tu.kielce.pl/ |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Inżynieria Środków Transportu
studia stacjonarne (dzienne)
- 3,5-letnie (7 semestrów) studia pierwszego stopnia
kończące się nadaniem tytułu zawodowego inżyniera
zakres:
– eksploatacja i zarządzanie w transporcie drogowym
– logistyka i spedycja
– transport samochodowy
- 1,5-roczne (3 semestry) studia drugiego stopnia
kończące się nadaniem tytułu zawodowego magistra inżyniera
zakres:
– eksploatacja i zarządzanie w transporcie drogowym
– logistyka i spedycja
– transport samochodowy
studia niestacjonarne (zaoczne)
- 4-letnie (8 semestrów) studia pierwszego stopnia
kończące się nadaniem tytułu zawodowego inżyniera
zakres:
– eksploatacja i zarządzanie w transporcie drogowym
– logistyka i spedycja
– transport samochodowy
- 1,5-roczne (3 semestry) studia drugiego stopnia
kończące się nadaniem tytułu zawodowego magistra inżyniera
zakres:
– eksploatacja i zarządzanie w transporcie drogowym
– logistyka i spedycja
– transport samochodowy
Kierunek inżynieria środków transportu został utworzony w roku 2019 w oparciu o prowadzony od roku 2007 kierunek transport. Polski transport drogowy towarów rozwija się najszybciej w UE. W drogowych przewozach towarów między Polską a innymi krajami UE udział polskich przewoźników wynosi blisko 93%, zaś w przewozach między krajami obcymi, polscy przewoźnicy dominują zdecydowanie w UE obsługując ponad 33% tych przewozów. Spośród zarejestrowanych w Polsce ponad 83 tys. przedsiębiorstw transportu drogowego, aż 96% to przedsiębiorstwa małe zatrudniające do 9 osób. W tego typu przedsiębiorstwach bardzo ważne są umiejętności właściwego doboru pojazdów do realizowanych zadań transportowych. Wiedza właścicieli i pracowników firm musi zatem w głównej mierze dotyczyć znajomości własności użytkowych i eksploatacyjnych środków transportu. Stąd decyzja, władz Wydziału, aby tworzony nowy kierunek studiów w jeszcze większym stopniu dostosować do realiów funkcjonowania transportu i nazwać go inżynierią środków transportu. Jednocześnie dokonane zostały zmiany programowe, nadążające za obecnymi trendami w zakresie transportu i środków transportowych – znacznie zwiększono liczbę zajęć praktycznych, w tym laboratoriów i zajęć projektowych, umożliwiających studentom zdobycie wysokich kompetencji zawodowych, cenionych u pracodawców.
Po studiach pierwszego stopnia
Absolwenci posiadają niezbędną wiedzę z zakresu inżynierii środków transportu drogowego, analizy systemów transportowych, ekonomiki transportu, prawa transportowego oraz organizacji i zarządzania przedsiębiorstw transportowo-spedycyjnych oraz zaplecza motoryzacji. Kształcenie ukierunkowane jest głównie na transport samochodowy, który w naszym kraju ma ponad 85 procentowy udział w transporcie towarów (tonażu). Szczególny nacisk położony jest na wiedzę i umiejętności z zakresu budowy samochodów i silników spalinowych, a także ich eksploatacji i diagnostyki. Zgodnie z istniejącymi trendami absolwenci posiadają wiedzę z zakresu bezpieczeństwa transportu, inteligentnych systemów transportowych i inżynierii ruchu drogowego oraz napędów alternatywnych i pojazdów autonomicznych. Są przygotowani do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu logistyki i spedycji, mają przygotowanie do pracy w przedsiębiorstwach transportowych, logistycznych, spedycyjnych oraz serwisach diagnostyczno-obsługowych i naprawczych samochodów.
Po studiach drugiego stopnia
Absolwenci posiadają zaawansowaną wiedzę i umiejętności do twórczego rozwiązywania zadań w zakresie organizacji i zarządzania procesami i przedsiębiorstwami transportowymi, logistycznymi i spedycyjnymi. Znają wymagania formalnoprawne i techniczne niezbędne dla utworzenia małej firmy transportowej i potrafią taką firmą zarządzać. Podejmując pracę w dużych i średnich firmach, są przygotowani do wdrażania postępu technicznego w tych firmach, poprzez zastosowanie nowoczesnych technik komputerowych i systemów teleinformatycznych do zarządzania firmą i flotą pojazdów oraz dzięki znajomości nowoczesnej aparatury diagnostycznej i obsługowo-naprawczej dla pojazdów samochodowych. Potrafią wykorzystać metody i modele matematyczne do modelowania i optymalizacji zagadnień związanych z planowaniem, projektowaniem oraz eksploatacją systemu transportowego. Potrafią, przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów związanych z analizą efektywności ekonomicznej działania systemu logistycznego, integrować wiedzę z dziedziny logistyki, ekonomiki transportu, zarządzania przedsiębiorstwem, eksploatacji środków transportu.
W programie studiów drugiego stopnia dla zakresu eksploatacja i zarządzanie w transporcie drogowym, w planie studiów uwzględniono odpowiednią tematykę zajęć, by studenci mogli się ubiegać o zwolnienie z egzaminu państwowego na Certyfikat Kompetencji Zawodowych Przewoźnika Drogowego (zgodny z wymaganiami UE), wydawany przez Instytut Transportu Samochodowego. Jest on wymagany dla osób zarządzających przedsiębiorstwami transportowymi w zakresie transportu osób lub rzeczy, przez ustawodawstwo Unii Europejskiej.
Rekrutację studentów na pierwszy rok studiów drugiego stopnia przeprowadza się na podstawie złożonych dokumentów, gdy liczba kandydatów nie przekracza limitu miejsc. W przypadku, gdy liczba zgłoszonych osób jest większa niż ustalony limit, rekrutacja jest przeprowadzana na podstawie konkursu, do którego brany jest pod uwagę - wynik ukończenia studiów wpisany do dyplomu.
Na Inżynierię Środków Transportu przyjmowani są absolwenci z tytułem zawodowym inżyniera lub absolwenci z tytułem zawodowym magistra inżyniera, posiadający kwalifikacje/ i kompetencje wystarczające do podjęcia studiów drugiego stopnia na danym kierunku; postępowanie kwalifikacyjne jest dwuetapowe; w pierwszym etapie kompetencje kandydata ocenia Komisja Kwalifikacyjna na podstawie złożonych dokumentów; drugi etap może być uruchomiony w przypadku, gdy liczba kandydatów zakwalifikowanych przekroczy ustalony limit; komisja może dodatkowo zaprosić kandydata na rozmowę kwalifikacyjną; w przypadku absolwentów kierunków pokrewnych, kwalifikacje i kompetencje kandydata, wystarczające do podjęcia studiów drugiego stopnia na danym kierunku ocenia – na podstawie złożonych dokumentów – powołana Komisja Kwalifikacyjna; szczegółowe zasady przyjęć zamieszczane są dla kandydatów na stronie internetowej Uczelni.
Przed zapisaniem się na studia należy wprowadzić ocenę z dyplomu - ostateczny wynik ze studiów inżynierskich/licencjackich/magisterskich oraz średnią ocen uzyskanych w trakcie tych studiów w:
Moje konto -> Formularze osobowe -> Wykształcenie i wybrać Edytuj wyniki egzaminów dla odpowiedniego dokumentu (dyplom licencjacki/inżynierski/magisterski) upoważaniającego do przystąpienia do studiów drugiego stopnia z Inżynierii Środków Transportu.